CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, February 14, 2009

aku suka wat keja ni...


assalamualaikum..ni salah satu aku punya hobi iaitu memasal..aku suka masak..ada resepi yang best je aku nak try masak..dah banyak resepi aku masak..aku suka tengok orang makan makanan yang aku masak..kalau lengkap barangan masak...lagi banyak la benda aku nak masak hehe..

so,sorang kaan aku ni suh aku masak mkanan western food..iaitu spagheti..hehe kalau korang nak tau aku wat ni kat kolej je..hehe jgn baagitau kat orang kolej aku jawapannya mampus la...nanti korang pun takleh nak rasa masakan aku ni..sedap tau huhu



ok puan2 ini la bahan2 kita untuk resepi pada hari ini..yang utama ialah;


  1. spagheti, mushroom, sos khas spegeti kimball boleh guna brand lain kalu nak guna prego lagi bagus..kalau kat rumah aku gunan tomato fresh yang akan direbus sehingga hancur dan akan dijadikan sos asli yang tradisional..ni lagi sedap..

  2. bahan seterusnya puan2 ialah segala bawang2 yang ada kat rumah atau dalam simpanan..untuk menumis..kalau sedap jika ada oregano dan basil..kat malaysia yang fresh susah dapat, so guna je yang kering..kalau tak dak tak yah guna..

  3. sebagai penyedapnya lagi puan2 boleh guna apa sahaja mengikut kegemaran, resepi kali ni saya guna gading ayam kisar,guna daging pub boleh nak guna bebola ayam ke daging ke ikan ke..crab finger ke..ikut sedap la..

  4. dan sedikit cili boh untuk bagi rasa pedas skit..lagi best kalu guna lada benggala tapi tak da la kat sini sekadar nak bgtau je...

    saya juga guna carot sebagai penganti lada benggala tu hehe..just be creative..



ok seterusnya puan bolehla menumis bahan seperti bawang merah dan putih biar sehingga kekuningan dan masuk cili boh ikur suka puan2 ye..



masukkan sos tomato tersebeut dan perasakan dengan garam, gula sedikit dan apa sahaja perasa yang puan2 mahu..masukkan juga karot dan cendawan..masukkan sedikit air asam jawa sebab ada permintaan dari sorang kawan aku tu nak masam2 skit..



dalam masa yang sama puan2 boleh la merebus spegeti ye..kalau lupa alamatnya makan kuah saja lah ehehe


bila..dah siap hidang la...ni la hasilnya...huhu
sedap...

anda semua boleh cuba nak buat pakai resepi sendiri...just be creative...and jangan lupa lepas masak jgn lupa kemas.. selamat memasak
banyak lagi resepi di sini



0 comments: